;

Saturday, April 11, 2009

Hari-hari Yang telah Berlalu


Hari2 terus berlalu..mcm2 dh berlaku.semakin byk cabaran dan dugaan dr Allah bt aku sebagai hambaNya lemah.Dalam masa 2 minggu ni sperti tidak dijangka yg xkan berlaku dh pon berlaku.

Pertamanya tentang nsib yg masih menyebelahi aku. Dalam aku kekalutan ke kampus kerana mengejar discussion dan klas, aku lupa utk berhati-hati. Ya Allah, aku bersyukur krna memberi peringatan kepada diri aku. aku hampir dilanggar oleh trainler. saat aku memberhentikan basikal ku didepan lorong rumah ku utk msuk ke pintu kampus. aku msih merasakan lg tayar trainler tu bergesek sedikit dgn tayar basikal aku. pada ketika itu, aku berada ditgh2 2 org lg sahabat iaitu shima disebelah kiriku dan seorg lg bakal guru disebelah kananku. andainya tayar basikal aku diseret oleh tayar trainler itu, aku terpksa menanggung dua nyawa. sekiranya berlaku, biarlah aku yg terkorban, bukan mereka krna itu adalah salah diriku.. Mungkin Allah ingin mengingatkan bahawasanya aku seharusnya berhati2 dan tidak terburu2. Jangan terlalu dekat dgn jln raya klu nk melintas..selang dua hari kemudian, perkara yg sama hampir berlaku. tapi kali ini sahabat baikku pula. pada waktu malam, hampir2 pukul 11.30 kami pulang dr library. Mengayuh basikal bersama. mklumla, basikal je pengangkutan utama kami, dah biasa hidup susah. Tak jadi masalah pergi kuliah naik basikal. semasa tgh melintas jalan, tiba2 basikal shima terberhenti ditgh jalan raya. Aku tergamam dan aku hanya mampu menjerit memanggil nama shima. Allah msih sygkan kami. Sekali lg, Dia memberi peringatan kpda kami berdua. kereta sudah hampir dgn shima, akhirnya basikal shima boleh bergerak. aku pula sudah turun dr basikal dan ingin mendekati shima. Rupa2nya, shima membawa payung pjg. hujung payung tu tersekat pd roda basikal. Taubat lps ni xbwa payung mcm tu lg. Dh beberapa hari gak naik basikal n sampai umah basah kuyup. Lumrah alam. Hujan itu nikmat dari Allah. 3-4 hari badan masih mengigil disebabkan 2 kejadian tu. tapi kami berdua msih bersemangat meniti perjalanan hari2 ke kampus. Biarla hitam dek panas, biarla basah dek hujan, biarla ada yg datang mengorat, oppps!! akan kami berdua harungi utk mencari ilmu di pusat ilmu itu. Demi mu Allah..

Keduanya hal perhubungan..mungkin ini juga silap aku. kerana tekanan yg mendatang, aku terlupa byk hubungan yg perlu dijaga. assignmetnt yg membukit, report yg tiada kesudahan adalah bukan alasan utk aku berkelakuan begitu. kerana 1 sms, aku telah melukakan hati seorang sahabat. Ya Allah, semoga Engkau mengampuni aku. padahal aku juga selalu bersama dia. Mungkin juga aku yg selama ini yg boleh juga dikatakan bersabar dgn karenah dia. Sahabatku ini memg selalu mgalami stress yg agak kritikal. sudah byk kali aku menasihati dirinya utk mengawal tekanan. Semua org ada masalah masing2. Sama seperti aku. Tapi kali ini, dia memg marah dan kata2nya kasar sehinggakan aku selalu berlembut hati menjadi keras hati utk meminta maaf daripadanya. tidak pernah aku tinggikan ego aku. Kerana tidak puas hati dengan tugasan yg aku berikan, menyebabkan persengketaan ini berlaku. Aku abaikan msalah ini, kerana aku sibuk menguruskan hal yg lebih penting iaitu menyiapkan report animal physilogy Gunung Lang. Kini, aku melembutkan hati aku kerana Allah itu sentiasa ada dlm hati aku. aku bukanla sperti yg dia sangka. Ku sujud dan berdoa agar aku diberikan petunjuk dalam masalah ini. Aku memohon maaf pd dia tetapi dia mgkin tidak mahu berkawn lg dgn aku. Inilah silap ku. Hari ini, dia berada di dlm wad krna sakitnya. Semoga dia cepat sihat. 1 sms ku hantar sebagai doa agr dia akn cpt sembuh..maafkan diriku teman..hal lain juga berlaku. tetapi aku hanya mahu mengatakan "wahai insan yg kusayangi, aku berharap agar dirimu memahami dengan kesibukkan yg aku lalui dlm masa 2weeks ni.maafkan diri ini.."

ketiganya ialah hal mengajar..erm, macroteaching.aku agak berpuas hati walaupun merasakan ini bukanlah yg terbaik. byk sungguh kelemahan aku dalam usaha utk menjadi seorang pendidik. Komunikasi dlm bahasa Inggeris, penguasaan ilmu msih ditahap yg lemah. Nasib baik aku masih mempunyai sahabat2 yg sering membantu dan memberi semangat. Shima bakal guru yg baik dan lemah lembut,Yusra bakal menjadi guru yg bijaksana dan petah berkata2 dgn ilmunya, Asyitar bakal guru/ustazah yg sentiasa menjadi contoh teladan kpda muslimah dan sentiasa memberi kata2 semangat, Zahidatul Aziah bakal menjadi guru yg penyayang dan peramah, Izzati bakal guru yg tegas dan suka tersenyum, Siti Suria bakal guru yg garang tapi baik hati, Reza bakal guru yang akan disukai oleh semua org kerana sifat pemurah, prihatin, peramah dan boleh menguruskan byk hal, Haidar bakal guru yg senyap tetapi byk ilmu sekiranya ditanya..
ha, ni la kwn2 yg ade dikala ak belajar utk menjadi seorg guru didalam kelas microteaching dan macroteaching. Mereka ada disampingku ketika aku menitiskan airmata kerana mendapat teguran tegas dr tutor krana kesilapan dlm mengajar. Tima kasih kwn2 krna membantuku wlaupun aku msih lmah..

Dalam kesibukan, keluarga tak pernah diabaikan. Aku sentiasa merindui dan menyayangi mereka. tersangatla rindukan abah, mak, 3 org kakakku dan 3org adikku yg bijak2 itu..

Sahabat dihatiku jua tidak pernah dilupakan. Ayu Emilina yg juga sibuk dgn program ceramahnya, Amshar yg juga sibuk sbgai YDP dlm persatuannya, Arpan yg juga sibuk myusun strategi belajar, Hafiza yg tiba2 menyepi, Sakeena&Nurul Fareha yg senyap sunyi, Hafiz yg sedang memulihkan hatinya, Asyikin yg sibuk belajar subjek susah dlm medic dan Zulaikha yg sibuk juga dgn mcm2 program. Dalam kesibukkan aku, aku masih tau keadaan kwn2 ku ini..mereka juga tidak pernah jemu mendoakan dan memberi semangat kepada diriku ini. aku juga tempat mereka mengadu masalah..semoga mereka akan berjaya dan bahagia didunia dan akhirat..

~saatku meluahkan isi hati ini~
princess marwaddah

2 comments:

  1. Salam..

    Buat sahabatku dunia & akhirat..rindu sgt ak pdmu jua..detik2 lalu sering buat ak tersenyum..kte bergurau, bergaduh pon ad..ingat lagi..mcm2 kte lalui bersame2..tdo di umah atok Dya..he3..indahnye saat tu..mkn same2..bt assigment sme2..diner sme2..yam..ak rindu saat lalu..ak slalu rse kesepian..kerinduan..tp ble ingat ko..hti ak berbunga2 je..lebih2 lg teringat ko berdua..ops...tersasul..he2..wlau ak snyp je..sedetik pon ak xpenah lupekn persahabatn kte walau ko jauh beribu batu..ko slalu dhti ak yam..miz u so much. :>

    ReplyDelete
  2. yela yam..dlm kesibukan ko amik tau gak pasal kwn2 lain.
    kitorg menhargainya..
    nape kt perenggan last 2 xde nama aku..huhu.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails