;

Monday, April 20, 2009

Terus Berjuang..

Semakin hari terasa kehangatan ujian daripada Allah swt..Tiba-tiba rasa semangat semakin membara utk menjadi seorang mujahidah sejati. Tapi hati ini masih tertanya-tanya "Mampukah diri yang lemah ini?" InsyaAllah. Melihat rakan-rakan seperjuangan yang sanggup meluangkan masa utk belajar bagaimana berdakwah, menghadirkan diri dalam ceramah-ceramah dan sibuk mengajak rakan-rakan lain utk taat kepada Allah. Diri ini pula, sibuk mengejar tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Masih tidak sempat utk semua itu. Diri ini mengakui bahawa kelemahan ini mampu diperbaiki.

Mungkin sudah tiba masanya utk melakar peta perjalanan hidup. Diari tahun ini akan menjadi bukti. Bagaimanakah peta itu? Masa terdekat, masa akan datang yang masih belum dapat dijangkakan. InsyaAllah, kita boleh merancang bukan? Ya, Allah itu sentiasa memerhati. Mungkin yang betul dan ada hikmahnya sesuatu yang dirancang akan berjalan lancar. Tapi yang kurang itu mungkin tidak akan berlaku. Firman Allah Taala, maksudnya: "Sesiapa yang menurut jalan yang lain dari apa yang disyariatkan Allah sebagai agamanya, maka tidak sekali-kali akan diterima daripadanya .... (AliImran:85). InsyaAllah, ayat suci ini menjadi panduan utk melakar peta itu..

Dalam masa terdekat ni, mungkin aku akan tumpukan pada exam. Ya Allah, berikan aku kekuatan, kurniakan aku daya ingatan yang kuat dan kefahaman terhadap ilmu-ilmu kuniaan-Mu. Aku sudah pun memohon restu daripada bonda dan ayahanda tercinta. Agar mereka mendoakan kejayaan dan memudahkan aku menjawab exam.

Aku selalu ingin melakukan kerja amal dan kebaikan yang boleh memberi manfaat pada diri dan orang disekeliling. Aku jua berharap satu hari nanti aku akan menjadi sayap kiri kepada seseorang utk berdakwah kejalan Allah swt.
Dari Ibnu Abas ra, dari Nabi saw, mengenai apa yang disampaikannya dari Tuhannya (hadis Qudsi), sabdanya: "Sesungguhnya Allah telah menetapkan kebaikan dan kejahatan, kemudian Ia menerangkan yang demikian, iaitu sesiapa yang tergerak hatinya hendak melakukan kebaikan, kemudian ia tidak melakukannya, nescaya Allah menulis gerak hatinya hendak melakukan itu satu kebaikan yang sempurna di sisiNya (selagi ia tidak berniat hendak meninggalkan membuatnya)... dan jika orang itu tergerak hatinya hendak melakukan sesuatu kebaikan, lalu dilakukannya, nescaya Allah menuliskan kebaikan itu disisiNya denga sepuluh hingga tujuh ratus kali ganda, (bahkan) sehingga sampai berganda-ganda banyaknya... dan jika seseorang tergerak hatinya hendak melakukan sesuatu kejahatan, kemudian ia tidak melakukannya (kerana Allah), nescaya Allah tukarkan kejahatan yang tidak dilakukan (keranaNya) itu menjadi satu kebaikan yang sempurna di sisiNya... dan jika tergerak hatinya hendak melakukan kejahatan itu, kemudian ia melakukannya, nescaya Allah menuliskannya satu kejahatan sahaja."
(Bukhari dan Muslim)

~hidup ini satu perjuangan yang tiada kesudahan~

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails