;

Sunday, September 6, 2009

Sesuci Mariam


Alhamdulillah, aku dilahirkan sebagai seorang perempuan. Setelah dilahirkan, aku telah diberi nama Mariam Ismail. Kita sering mendengar lagu-lagu nasyid yang menggunakan nama mujahidah dalam Islam seperti Sumaiyah dan Balqis. Akhirnya aku berjaya mendapat satu lagu nasyid yang menggunakan nama aku. Lagu yang mengisahkan ketabahan Maryam, ibu Nabi Isa. Betapa sucinya Maryam. Tak mampu aku dan tak layak juga diriku disamakan dengan Saidatina Maryam. Terima kasih kepada seorang sahabat,Yusra Abu Hamad yang telah memperkenal lagu ini kepada aku sewaktu berada di dalam makmal Biotechnology. Lagu ini dinyanyikan oleh Kumpulan NICE.





Gambar Hiasan



Sama-samalah kita hayati lirik lagu ini.
Terimalah,

Sesuci Mariam

Hati mana yang tidak gembira
Bakal memiliki cahayamata
Penyambung zuriat keturunan
Hadir membawa bahagia

Namun dalam kegembiraan itu
Terselit duka yang meruntun kalbu
Insan yang bakal dilahir ke dunia
Tak tahu asal usulnya

Ribut pasir di gurun membara
Tak sehebat kalut di dalam jiwa
Apa jawabmu bila ditanya….
Janin yang membesar di rahimmu…siapa bapanya
Sedang dirimu yang masih suci tiada ternoda

Saidatina Mariam perawan mulia
Tabah kau hadapi dugaan melanda
Saidatina Mariam wanita solehah
Kebenaran terbukti pada yang tak bersalah

Akhlak yang terpuji dan berperibadi yang tinggi
Menjadi pakaian dan perhiasan diri
Sehingga Allah memilih rahimmu yang suci murni
Untuk menghamilkan Isa…seorang nabi

Kau solehah...





1 comment:

  1. salam, tersentuh hati ana ble dgr nasyid ni..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails